-The exhibition “(air) : (air)” is on view at gallery COEXIST-TOKYO
located at 3-18-17 Kiba, on the second floor, Koto-ku in Tokyo
until Sunday the 28th of June, 2015.

(air) : (air) at gallery COEXIST-TOKYO

The atmosphere of this gallery fulfills the desire to develop a blissful fantasy. It’s like, for me, jumping into a pool at night where nobody swims and playing with sounds and lights floating on the surface of water; equally relaxing and stimulated.
Located in Kiba, gallery COEXIST-TOKYO divides its bilaminar retail space into two separate art galleries to establish a transparent relationship between viewers, artists and Japan’s contemporary art scene approaching from several different genres. Their focus on bringing projects to its ample space in cooperation with art fairs and holding talk events and lectures let viewers take away something inspirational from there with no doubt.

In the current exhibition at the gallery upstairs, entitled “(air) : (air)”, six participating artists engaging in media art individually investigate a number of significant natural events in the universe to be represented in art forms as physical phenomenon and/or conceptualization, bringing them into soundscapes and installations. With the gallery, this is the first exhibition of eight-part series made up of the artists Shiro Takahashi (director), Takahiko Azami (planner), Daizaburo Harada, Fuyuki Yamakawa, Kosei Komatsu and Akihiko Taniguchi, and viewers will enjoy and experience to envelop their vision looking back at the history of media art in Japan.

Shiro Takahashi’s work ‘Pneumatic Computer‘ (1977) takes us first to the era of hardship and extreme instability for media art in Japan in the ‘70s with his pneumatically-actuated installation made up with eight whistles and medical tubing, the automatic performance system that generates two unlike rhythmic structures. During that era, computer generated piece was only allowed to exhibit and promote in trade shows or the showrooms of corporate offices related directly to computer business including Sony Building in Ginza, not in museums and art galleries ; It was great to see how he showed viewers real images and sounds formed by selected objects reflecting the history of media art in Japan, and I thought this part has so many connotations. And in the meanwhile, viewers are given opportunities to blur the boundaries and borders of viewpoint toward media art along with the artists’ recent works such as the babot ‘Izanami’, four video works incorporated in a squared rotary installation ‘Hanpen’, 4K constant-moving images looking like abstract paintings ‘magnetism:4K’, electrical-actuated luminary installation combined wiry works to enjoy its shadow effect ‘cumulus’, guitar-oriented installations to detect the amount of radioactivity connecting loudspeaker diaphragm ‘Atomic Guitar #1 and #2’, the installation with a feather flying to display the shape of wind-force diagram ‘Lifelog_glider_02’ and ipad-oriented installation that explores a visual world and the fragility of our contemporary performance in the digital world to capture ‘Hame-goroshi’. I believe the show is relevant and gives a chance to broaden your own perspectives. -MAIKO

 

その空間の持つ透明感に、まるで夜誰もいないプールに入って泳ぐときのような情景を思い出した。水に浮かびながら、リラックス感と、音と光の一つ一つに反応できる幸せ。— 木場のギャラリー、gallery COEXIST-TOKYOは展示用のスペースを建物の1階(こちらはEarth+ Galleryという名前)と2階に分け、色々なジャンルから現代美術を紐解く展覧会の企画と運営をしている。様々なアートフェアの連携、また、アーティストトークやレクチャーに力をいれる取組みも注目すべき内容だ。
そして、2階スペースでの現行の展示は、『大気 (air) : 旋律 (air)』は大気(=空気)または音波(=旋律)・・・この世の事象をテーマに、それらを物理現象や概念としてのアプローチに変える展覧会シリーズの初回である。監修の高橋士郎氏、企画制作の莇 貴彦氏を含め、原田大三郎氏、山川冬樹氏、小松宏誠氏、谷口暁彦氏の創作表現を結集し、日本の現代メディアアートを歴史的に振り返り、新たな表現の間口への招待をするラインナップとなっている。
始まりは、テクノロジーを駆使するアートが美術作品としての認知に乏しかった日本の1970年代について。それは銀座ソニービルを代表として、コンピュータに関連する企業ビルや展示場に限り、展覧会が開催された時代。その振り返りの中で、高橋士郎氏の1977年に発表した作品【Pneumatic Computer】に出会う。それは、選出した医療器具と8本の笛、2つのリズムをつくる機構を空気圧だけで制御する自動作曲演奏機。ゴムチューブが劣化し現在はそこから実際の音を聴くことができないが、実世界で認識しうる複数の実体の組み合わせがどのような現象を生むか・・・個人個人に想像力を働かせ、また、表現の領域を日常の体験の一つとしていざなう方法として選ばれたこの作品は本展示のイントロとして鑑賞することに多大な意味を持つ。
そしてテーマを持続させながら、展示は今日のメディアアートの集大成へと移る。
空気圧を利用しながら機械制御により表情を変える巨大バボット【イザナミ】、回転するテントのような白いインスタレーションの内部から4つの映像を設置し投影させる【ハンペン】、抽象画のようで、磁性流体をモチーフに実写とCGで断続的に流動性の溢れる4K映像を流す【magnetism:4K 】、重さや太さなど不揃いな針金を組み合わせ電気制御で緩やかな影の動きを出す光のインスタレーション【cumulus‐積乱雲】、空気中の放射線量を感知して振動板に伝わる音振動をギターにのせる【原子ギター壱号機、弐号機ストラトキャスタータイプ】、空気の力で羽が飛ぶという風力を形に表したインスタレーション【Lifelog_glider_02】、風を運び込む送風機とipad(モニター)を設置しデジタルの映像世界を現実の世界と結ぶ方法について示唆するインスタレーション【嵌め殺し】、と内容は盛りだくさん。元来不可視のものが可視化される領域へふみこむ展示は、個々に眠っている既存の感覚や経験を呼び覚ます主観性と、超自然の力の存在について新たに考える機会を交互にもたらす。五感を十二分に活動させることのできるこの世界を、ぜひ体験してほしい。-MAIKO