資料3-2

竹尾ポスターコレクション

 

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1997-98-99 共同研究「竹尾ポスターコレクションの研究」 研究者組織:草深幸司 委員長。ロジャー・バーナード 。平出隆。松田直成。丸山剛。港千尋。仙仁司。桜井亮介。中野慶一。羽原肅郎:明星大学日本文化学部。小林邦雄:明星大学日本文化学部。和爾祥隆:東京造形大学造形学部。河井敬夫:株式会社竹尾100周年記念事業部担当部長

  世界的な紙の総合商社として有名な株式会社竹尾が'99年11月に創立100周年を迎えるにあたって、100周年記念事業の一環としてReinhold-Brown Gallery : New Yorkによるポスターコレクションを購入しました。本学は3,277点ものコレクションの寄託を受け産学共同プロジェクトに関する覚書きを交わすこととなりました。今回の産学共同プロジェクトは二部デザイン五十嵐威暢客員教授の仲介により'96年12月から話し合いを重ね検討してきたものです。
  産学共同プロジェクトとして、本学は2つのプロジェクトチームを企画しています。グラフィックデザイン草深幸司教授を代表とする共同研究チーム、そしてグラフィックデザイン田保橋淳教授を代表とするポスター企画展チームです。2つのプロジェクトはそれぞれ4月から発足しており、ポスター企画展に関しては,2001年5月に学外で開催する予定になっています。

  どのようなコレクションにも、コレクターの情熱とある種の偏執性、偏向性が感じられるものだ。憧れの物へのあくなき執念が端緒になり、時間的・空間的な制限をものともせず、無数の対象から目的物を選択し獲得するという行為が、世界の各地で幾度となく繰り返され、やっと社会からも認知された誰々コレクションと呼ぶに値する物の集合ができるのである。それには、偶然とか幸運とかいう非合理な因子も収集の途上で必然的に介在してくるし、それがまたコレクションに鮮やかな彩りをあたえる結果になっている。
  ニューヨークの画商であるスーザン・ラインホールド、ロバートK.ブラウン両氏に由来する竹尾ポスターコレクションも同様である。それにもまた、両氏の熱い思いが表れている。「このコレクションの内、特に推薦する作者または作品は?」という私たちの質問に、両氏は、「H.バイヤー、J.ミュラー=ブロックマン、M.ビル、A.ホフマン、P.ランド、・・・」と答えている。これらの作家はコレクションからのごく一部分にすぎないが、少なくとも一つの傾向を指す。いずれの作者もグラフィックデザインの理性派といわれる人々に属し、彼らの作品は、インターナショナル・スタイルのポスターとも呼ばれたりしている。このコレクションは大小取り混ぜて3200点にのぼる20世紀の世界のポスターからなるが、多くがスイス、ドイツで印刷されたもので、当然テクストはドイツ語である。
  その理由は何だろう。こう考えると、ヨーロッパを起点に1920年代から明確な形になってきた現代グラフィックデザインの発展の歴史から、その原動力になった機能主義の強い潮流にゆきあたる。 さらに、「ポスターデザインにとって重要な年は?」という質問には、「1929年、それから1900~10、1960年・・・」をあげている。 ちなみに、この研究報告の表紙を飾るE.リシツキーの作品は1929年に制作された。 世界大恐慌の年でもあるが。そして、即物的・構成的なグラフィックデザインの源流と方法、そして、作家・作品を体系的に紹介したスイスの専門雑誌メNeue Grafikモ(1958~65)が、60年代のグラフィックデザイン界にあたえた影響力の大きさに思いを馳せるとき、その答えの背景も理解されるのだ。 この雑誌で広く紹介されてきたグラフィックデザイナーの作品が竹尾のコレクションに多数見られるのである。
  かつて、日本の進歩的グラフィックデザイナーは、メNeue Grafikモから実に多くの手法と知識を学んだ。 そして、それらは大学におけるグラフィックデザイン教育に吸収され、これまで諸大学のデザイン教育の基本路線にもなってきた。 しかし、残念なことであるが、誌上に紹介された作品の原物を実際に見た人はごく少数の恵まれた人にすぎなかった。 だが、羨望された幾多の作品、それらを生み出した、すでに、現代グラフィックデザインの神話の世界に属しているデザイナーたちの選りすぐったポスター作品のオリジナルが、本学の客員教授である五十嵐威暢氏のご尽力もあって、いまや多摩美術大学の私たちの直接手の届くところに存在している。
  このコレクションが日本に存在するのも、もとはといえば同氏のおかげなのである。同氏が、スーザン・ラインホールド、ロバート K. ブラウン両氏の メポスターコレクションの保存およびデザイン教育での活用モという、日頃の希望に共鳴し、その実現のために、両氏を企業のデザイン活動に高い見識をもたれている前述の竹尾稠氏に紹介され、さらに進めて、本学への斡旋の労をとられたからだ。
  竹尾ポスターコレクション共同研究は、当初は深い森の数々の巨木に圧倒されながら、ただ目的もなく道を求めてうろつくだけであった。 やっと今、一筋の道を見いだし、歩き始めている。したがって、途上にあるこの研究報告は将来に引き継がれる、さらに充実した諸研究の前触れにすぎないだろうが、それでも、後進のデザイン研究者や学生たちが信頼して歩ける道に通じる研究報告でありたいと願っている。

  今回の研究は3年の長期にわたる。 研究の対象は、株式会社竹尾から多摩美術大学に寄託された竹尾ポスターコレクションである。 そして、主たる研究の目標は、現代デザインから見て重要な価値をもつと考えられるそのコレクションのポスター諸作品を、これまでに確立されているデザイン研究の観点や手段と方法を踏まえながらも、さらに新しい見地に立って、具体的あるいは一般的に研究することで、デザイン史の観点から位置づけたり、視覚言語としてのポスター一般の属性・機能を明らかにすることである。 それらから、研究成果をとおして実証したコレクションの価値を、国の内外に知らせることも目標の一つになっている。
  ポスターは素材的には、まったく単純なものであるが、それにはヴィジュアル・コミュニケーション・デザインのさまざまな手法のエッセンスが、時代という歴史的な環境に制約されるにしても、集約的に表現されている。 情報美学の創始者であるマックス・ベンゼは芸術作品一般に認められる3つの状態をあげている。すなわち、素材的・記号論的・美的状態である。ポスターも例外ではない。 一枚のポスターには、これらの状態が変様して現れている。 テクストと画像が複合的かつ技巧的に構成された情報媒体または美的対象物として、それは私たちに街頭あるいは建物のなかで訴えかけてくる。 こうしたポスターデザインの表現形態や内容の脈絡を全体的に記述するのは容易なことではない。 とうてい、一人の研究者の専門分野でカバーできるものではなかろう。
  一方、コレクションに目を転じると、特筆すべきは、このコレクションの中核をなしているポスター作家、作品の傾向である。そこには、バウハウスを中心とした新しいグラフィックデザインの発展に、前衛として、当時指導的な役割をはたした作家、例えば、エル・リシツキー、ヤン・チヒョルト、ハーバート・バイヤー、A. M.カッサンドル、マックス・ビルたちの作品、さらに現代に近づけば、ヨーゼフ・ミュラー=ブロックマン、オトル・アイヒャーといった、20世紀グラフィックデザインの巨匠たちの作品が多数含まれているのである。この顔触れからも、コレクションの性格が推測されるだろう。

  共同研究者の組織に関して、問題になるのはポスターの研究の観点であるが、次のように10の観点に分類した。 (1)素材(紙)・印刷。(2)情報媒体(テクスト、画像)・コミュニケーション。(3)美的構成(デザイン)。(4)近代・現代美術の各流派との平行性。(5)都市環境との関連。(6)年代と時代背景。(7)作家(デザイナー、画家)。(8)文献。(9)研究成果の表現。(10)データ・ベースの設計。

 

Poster Research Project 1 : The Takeo Poster Collection

 

The present rwo-year collaborative poster research project was inaugurated in 1998 uder the auspices of Tama Art University, whith the Takeo Poster Collection as its focus.

This collection was purchased by the President of Takeo Company Limited, Mr. Shigeru Takeo, from the Reinhold-Brown Gallery New York (Susan Reinhold and Robert K.Brown) as part of Takeo's 100th aniversary celebration.

The collection contains works from Europe, America, the USSR, Japan and other countries, as well as an extensive library of poster-related literature. Since 1998, the posters have been housed in special facilities at Tama Art University.



Research aims

The present two-year collaborative poster research project was inaugurated in 1998 under the auspices of Tama Art University, with the Takeo Poster Collection as its focus. This collection was purchased by the President of Takeo Company Limited, Mr. Shigeru Takeo, from the Reinhold-Brown Gallery New York (Susan Reinhold and Robert K. Brown) as part of Takeo's 100th anniversary celebrations. The collection contains works from Europe, America, the U.S.S.R., Japan and other countries, as well as an extensive library of poster-related literature. Since 1998, the posters have been housed in special facilities at Tama Art University.

A characteristic of the collection is its emphasis on major figures in the history of 20th century poster design. Among those represented are designers who played an important role in disseminating avant-garde ideas, centering around the Bauhaus, such as El Lissitsky, Jan Tchichold, Herbert Bayer, and Max Bill. More recent designers are also featured, for example Josef M殕ler-Brockmann and Otl Aicher.

The aim of the research is not simply to consider the importance and worth of the works, but to clarify the function of posters in the history of graphic design and explore from a contemporary viewpoint the general properties of visual communication through the study of concrete examples of communicative design. A third objective is to acquaint specialists and non-specialists, both in and outside Japan, with the collection.

Bearing this mind, we can divide our initial research into ten categories:
1 material (paper); printing process
2 information medium (text, image); communication
3 aesthetic structure (design)
4 related art and design movements
5 urban environment and its influences
6 period and social background
7 creator (designer, artist)
8 literature
9 visual presentation of research results
10 database design


Research method

Even though a poster is no more than a layer of ink on a single sheet of paper, it could be called a mirror of its period, illustrating the complex relationship between semiotic and aesthetic theory. The present research will explore this unresolved area by closely examining the attributes of individual posters, the relationships between them, and the contexts in which they were produced.

As far as we can ascertain, most research into poster design up to now has been done not in the context of the theory of design, but in the history of art, and the so-called history of poster design, with attention given to individual designers. Most attention has been paid to the works of major designers, centers of progressive design activity, and classification of types of work. In contrast to this, we rarely see research in which the elements that make up posters are examined in a comprehensive manner.

To avoid describing poster production historically, in other words observing posters from outside the field of design, it is necessary to analyze from inside each poster, that is to say examine its essential structural elements. By analyzing the attributes of individual posters in this way, we can carry out our research from the point of view of the practicing designer rather than that of the historian, and describe a poster more accurately and in greater depth.

Based on these observations, we have drawn up an 'attribute chart', which presents the attributes of individual posters in a clear and instructive way.

Thoughts on an attribute chart

In order to construct an attribute chart, it is necessary to select and analyze specific attributes and viewpoints within the general context of the holistic 'field' that they produce (F. Zwicky 1959). Thus, the aim and means of a poster become apparent in terms of its structure and how it is perceived. Needless to say, it is vital to identify key elements and organize them in such a way as to construct a comprehensive field. The attribute chart presented on pages 16-19 is our response to this task. It is evident that a single poster will contain a certain configuration of certain attributes that relate to a certain field. Therefore it can be assumed that each poster has its own 'attribute context' which distinguishes it from others.


Attributes: some basic points

In order to analyze a poster in a meaningful way, it is necessary to decide what types of classification are needed. As a first step, it is of value to consider the process of making a poster and how it works as an information medium.

1 A client has a plan or information to communicate with people by means of a poster.
2 A designer is chosen, the purpose is explained and text and images are discussed.
3 The designer completes the design, combining his own concept of design with his client's aim.
4 The designer chooses the type of paper, and by printing this design on the paper, the actual poster is created.
5 The poster is displayed in various locations for a certain period and the public sees it. The nature of the featured information, and the beauty and effectiveness of its design will determine how great an effect the poster has on the public.

It can be seen that all attributes of a poster, whether viewed from inside or outside, will be included in the above process.

Classification of attributes

Apart from the actual graphic constituents of a poster, we can assume from stages 1-5 above that general attributes of poster design can be deduced from the careful study of individual examples.

To decide on which attributes to study, we first need to identify main areas suggested by the process outlined above. These might be: advertiser, designer, recipient, symbol/sign media, semiotic expression, support (paper, printing), geographical location, society, period, and contemporary art and design movements. Furthermore, as the posters are collector's pieces, information on collectors, state of preservation, provenance, and value must also be considered. This is the method we have used to produce our attribute chart.

According to F. Zwicky (1959), a certain attribute dictated by a particular viewpoint may contradict an attribute suggested by another viewpoint. This does not imply a simple dichotomy, but an overlapping of attributes that together create a fully-realized whole.

It will be clear that at present our list of attributes is far from comprehensive, and does not address such issues as symbolism and aesthetics; however, in the process of our research, new areas of interest will no doubt be discovered, and the list of attributes suitably amended.


Attribute chart and examples

Work, printing method, designer/artist, client, conditions of surroundings, social and historical context, acquisition, and present condition have been selected as main attribute areas.

The attribute chart on pages 16-19 illustrates these essential areas. For an example of how the chart is applied to particular posters, please refer to pages 38-57. The sample posters are taken from a selection of works by about thirty designers represented in the Takeo Collection named 'Masters of the Poster'. To qualify as a 'master', a designer must satisfy the following conditions:

1 He must be mentioned at least once in a selection of five recognized reference volumes on posters or graphic design. Please refer to pages 62-63 for a bibliography.
2 His work must be highly regarded in the context of modern design history.

Research overview

As mentioned above, it was our main purpose during the first year of research to determine the main distinctive features of posters as a means of visual communication. In the second year, using the attribute chart as a database, we intend to carry out research into posters in the collection according to the ten points mentioned in 'Research aims' above. As far as the attribute chart is concerned, all posters are treated as independent works and the relationships between them are not treated in depth; however, in order to carry out an extensive study of the Takeo Poster Collection, it will be necessary to compare works and identify groups and movements. To this end, the attribute chart is being computerized to form a comprehensive database.

Bearing these points in mind, we will have two main research aims in the second year. Firstly, we intend to make a general study of the communicative language of posters by making use of the database. This is a question of relating the semiotic and aesthetic elements that make up an individual poster to information theory in general. Secondly, we will examine the roles of individual master designers in the history of 20th century graphic design. In particular, we will study the connections between post-Bauhaus movements, poster styles, and the works of master designers in the Takeo Poster Collection.